Smagen af Kreta

Smagen af Kreta er vores mission! Vi vil lære danskerne at sætte pris på det kretentiske køkken og dets mange åbenlyse fordele. Smagen af Kreta er derfor både historier fra det kulinariske Kreta, tips til tilberedning af kretentisk mad, samt masser af opskrifter på ægte, autentisk mad fra det kretentiske køkken.

Trods de seneste årtiers store charterturisme til de græske øer, og ikke mindst til øen Kreta, er det kretentiske køkken ikke specielt udbredt i de nordiske lande, og altså heller ikke i Danmark. Det er synd af flere grunde. For verden rundt betegnes det kretentiske køkken, som i øvrigt er verdens ældste, som noget af det sundeste der findes overhovedet. Den gennemsnitlige levealder på Kreta er således højere, end noget andet sted i Europa. Vil man gerne slanke sig, eller helt generelt bare leve sundere, så findes der ligefrem en såkaldt Kreta-kur.

Se den engelske kok Jamie Oliver's madudsendelse, hvor han tilbereder typisk græsk mad, på YouTube.

Kreta-kuren

Kategori Smagen af Kreta
Skrevet af: Randahl Bjerre

I vores moderne verden er der stor interesse for, at finde den ideelle kost, som kan forbedre vores sundhed og forhindre livsstils sygdomme. Lige siden oldtiden, har man haft kig på øen Kreta, og dens køkken, der synes netop at indeholde alle de rigtige ingredienser. Det er bevist, at den kretentiske kost generelt fremmer sundhed og levetid, og Kreta har også altid været identificeret med healing og regenerering.

Kreta-kuren er ofte beskrevet, men ifølge Wikipedia, er den mest udbredte version, den som Dr. Willett fra Harvard University's School of Public Health, beskrev i midten af 1990erne: Udover, at man bør dyrke moderat, regelmæssig motion, så kan Kreta-kuren’s kostpyramide bedst beskrives således: Først og fremmest er det vigtigt, at eneste fedtstof i madlavningen er olivenolie, som altså skal anvendes til dressinger, stegning og bagning.

En husholdning på fire, vil ofte bruge op til en liter! olivenolie om dagen, og en god restaurant vil først og fremmest bruge en god olivenolie, resten af tilberedningen vil være sekundær! Mælkeprodukter skal hovedsagelig være ost og yoghurt. Højst 4 æg om ugen, fjerkræ og fisk i moderate mængder. Meget lidt rødt kød, og derudover rigeligt med salater og grøntsager og frisk frugt til dessert. Vin i moderate mængder.

Det er altså vigtigt, at kostplanen indeholder store mængder af olivenolie (der skal dække 1/3 af det daglige energibehov), grøntsager, frugt og brød. Moderate mængder af de nævnte mælkeprodukter, fjerkræ og fisk, samt vin, og små mængder af rødt kød og andet kød.

Det er ofte bevist, at olivenolien, med dens meget høje indhold af enkeltumættede fedtsyrer, er det væsentligste middel til forebyggelse af sygdomme og til at bevare et godt helbred. Når de umættede fedtsyrer erstatter mere mættede fedtstoffer i kosten, falder blodets indhold af kolesterol, og det er bevist, at dette modvirker hjertesygdomme og åreforkalkning.

Kreta-kuren, punkt for punkt:

  • OW MedPyramid 612x792Brug olivenolie som det vigtigste fedtstof, der erstatter andre fedtstoffer og olier.
  • Drik et moderat forbrug af vin, normalt kun ved måltider, omkring et til to glas om dagen for mænd og et glas om dagen for kvinder.
  • Spis frisk frugt som en typisk daglig dessert. Begræns slik og andre søde sager med en betydelig mængde af sukker og mættet fedt.
  • Spis masser af mad fra vegetabilske kilder, herunder frugt og grøntsager, brød og korn, bønner, nødder og frø.
  • Spis ikke forarbejdet og sæsonkorrigeret frugt og grønt, men spis kun i henhold til årstiden, og kun friske og lokalt dyrkede råvarer.
  • Spis lav til moderat mængder af ost og yoghurt dagligt.
  • Spis lav til moderat mængder af fisk og fjerkræ ugentlig, og begræns æg til højest fire om ugen.
  • Spis kun rødt kød en gang eller højest et par gange om måneden.